# 1. Door riene3 op 2005-09-30 09:59:00waarschijnlijk heeft eenieder van jullie ervaring met spaghetti en wijn. Nu vroeg ik mij af wat jullie het liefst drinken bij spaghetti, en wat verder in alle prijsklassen en rood/wit aan te raden valt...Onlangs maakte ik een graves de vayres 1998, chateau haut-beaumard open bij een spaghetti, en het heeft mij alleszins zeer gesmaakt.
Rien
# 2. Door tkeppens op 2005-10-01 11:02:00Ik heb ervaren dat het meestal zeer goed uitkomt om dezelfde wijn te drinken -bij- de spagheti, als diegene die je er -in- doet. (In de saus). In de saus opteer ik meestal voor een iets sterkere rode wijn. Kies ik voor witte (zéér aan te raden), dan neem ik een drogere met frisse zuren.
Smakelijk!
# 3. Door tkeppens op 2005-10-01 11:03:00Oja, en geen flutwijntje in je saus doen. Vele mensen denken dat het niet zozeer uitmaakt, maar een goede saus behoort een goede wijn. :-)
# 4. Door bvanhonste op 2005-10-27 17:06:00De keuze van mijn wijn laat ik natuurlijk afhangen van het type saus (lichte versus romige sauzen, met vlees versus vis). In ieder geval een geslaagde combinatie met spaghetti à la bolognaise is een wijn van de barbera druif (één van de drie killer B's uit het Italiaanse Piemonte: Barolo, Barbaresco en barbera). Deze druif heeft uitgesproken zuren die fantastisch gaan bij de zuren van de tomatensaus.
Suggesties: Barbera Paolina van Ca'del Baio te vinden bij
www.wineroute.be of indien je er een tomatenroomsaus van maakt een gedeeltelijk houtgelagerde barbera zoals bv. Barbera Ciabot Camerano van de onnavolgbare Marcarini (ook te vinden bij
www.wineroute.be).
# 5. Door ensor53 op 2005-10-28 15:37:00Wat een suggestie, bedankt ! Italianen zijn voor mij nog grotendeels te ontdekken. Ik zoek deze wijnen op en proberen maar....
# 6. Door onnoveen op 2006-03-13 15:15:22Montepulciano d'Abuzzo vanwege veel zoetig fruit, combineert mooi met tomaat
# 7. Door cliff op 2008-04-26 10:12:39een argentijnse malbec kan er ook zeer goed bij gaan
# 8. Door Stefke op 2008-04-28 20:03:21Ik ben het volledig eens met bvanhoste.
Ikzelf prefereer de Barbera d'Alba van Gagliasso. Schitterende wijn, die bovendien betaalbaar is.
Ik probeer meestal de Italiaanse wijnen bij de Italiaanse keuken te houden trouwens.