# 1. Door Gilleke op 2006-10-25 23:00:34Tijdens de wijnbeurs ‘Klassiek Europa’ van het Nederlandse wijnmagazine Wijnpers (
www.wijnpers.nl ) was er een workshop ‘Roussillon en flamme’, over het samengaan van sigaren en wijn.
Op de proeftafel stonden drie vin doux naturels uit de Rousillon:
• Witte Vieux Rivesaltes (Les Vignerons de Pezilla,
www.pezilla.com )
• Rode Maury Cuvee Speciale 10 ans (Mas Amiel,
www.lesvinsdumasamiel.com )
• Rode Banyuls 5 ans (Dom. De Baillaury)
Deze zoete wijnen moesten het in de mond opnemen tegen het fluwelen karakter van de corona HPBR van Hajenius (
www.hajenius.com ) en het wat brutere geweld van een longfiller Cohiba (
www.cohiba-cuban-cigars.com ).
Het was een aangenaam experiment waarbij opviel dat de wat zachtere Hajenius perfect samenging met de belegen, ietwat karamelachtige Rivesaltes (die in de afdronk zelf iets rokerigs heeft). Diezelfde sigaar deed het minder goed met de Maury en kon helemaal niets met de Banyuls.
De Cohiba, die zo perfect was aangestoken dat hij mij zelfs vrij mild overkwam, vond een perfecte harmonie met de geoxideerde Banyuls. De Cohiba conflicteerde erg met de Maury, die zeer uitgesproken van smaak was, en verdrong de wat subtielere Rivesaltes.
De proefsessie maakte alvast duidelijk dat harmonie en evenwicht twee verschillende zaken naar een hoger niveau kunnen doen tillen (net zoals eten en wijn). En ook dat sigaren beter tot hun recht komen met zachtere pseudo-sterke dranken dan met zware cognacs en whisky’s.
Hebben jullie mooie ervaringen met het samenspel tussen sigaar en wijn (of andere dranken), laat het ons weten.
# 2. Door Rimmert op 2007-02-21 21:01:23Ik kan je alleen maar zeggen dat ik tot op heden enkel kon genieten van ofwel de drank, ofwel de sigaar. Ik vind dat er echt weinig samengaat met een sigaar zelfs de cliché cognac...maar ik ben dan ook geen grote cognac-liefhebber :) Moet zeer zeker een interessante workshop geweest zijn.