In de afgelopen 5 jaar zijn de wijnverkopen in Groot-Brittannië met 23% gestegen. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport dat gisteren gepresenteerd werd en de alcoholconsumptie in kaart brengt over de afgelopen 5 jaar in Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland.
Vooral vrouwen zijn een groeimarkt en zijn steeds meer geneigd meer wijn te drinken. Bier blijft voor de Britten de grootste slok op de alcoholverkopen met 52% van de waarde van de totale alcoholmarkt. Italianen blijven de grootste wijndrinkers met een aandeel van 61% voor wijn van de totale alcoholmarkt.
In Italië (-2%) Duitsland (-6%) en Frankrijk (-8%) daalde het alcoholgebruik per hoofd van de bevolking door vooral gezondere levensstijlen, In Groot-Brittannië is men iets meer gaan drinken (+5%), evenals in Spanje (+11%).
Aandeel wijn nationale markten in volume
Aandeel wijn nationale markten in waarde
Alcoholverkopen Groot-Brittannië in waarde (1999-2004)
Verwachtingen groei verkopen wijn in waarde (2004-2009)
Volgens deze cijfers moeten vooral de Italianen en Britten de wijnindustrie gaan redden de komende jaren.