Nieuws
Duurdere wijn wordt als beter ervaren
Wilt u dat de consument uw product leuker vindt? Verhoog de prijs.
Dat lijkt de conclusie te zijn van een nieuwe studie waarin gevraagd werd wijnen te proefen uit verschillende prijscategorieën. Onderzoekers scanden de hersenen van de proefpersonen en zagen dat het deel van de hersenen dat plezier registreert meer gestimuleerd werd bij het proeven van duurdere wijnen.
Het verrassende van dit onderzoek is dat deze stelling ook opgaat wanneer de testers, zich van geen kwaad bewust, proefden van dezelfde wijn en die minder goed vonden wanneer er een goedkoper prijskaartje aan vasthing.
Antonio Rangel en zijn collega's van het California Institute of Technology dachten dat de perceptie dat een hogere prijs betere kwaliteit betekent mensen kon beïnvloeden. Ze vroegen 20 mensen om wijn te proeven terwijl de hersenactiviteit werd opgevolgd. Aan de proefkonijnen werd verteld dat ze vijf verschillende Cabernet Sauvignons met een verschillende prijs zouden proeven. In werkelijkheid werden slechts drie verschillende wijnen geproefd. Twee wijnen werden twee maal aangeboden, telkens met een ander prijskaartje.
Eén wijn van 90 dollar werd aangeboden als
90 dollar wijn én als
10 dollar wijn. Een andere wijn werd aan zijn echte waarde van 5 dollar en als
45 dollar wijn aangeboden.
De hersenen van de proefkonijnen registreerden meer genot bij de hoger geprijsde wijnen, zélfs al ging het om een in werkelijkheid veel goedkopere wijn.
Met andere woorden: wijzigingen in de prijs maakten wel degelijk een verschil in hoe de wijnen ervaren worden.
Wat denkt u hierover? Laat u zich al eens beïnvloeden door de prijs?
Reageer in ons forum.
Reacties