Mede door toedoen van de gunstige dollar exporteerden de Californische wijnhuizen in 2004 maar liefst 503 miljoen flessen, een toename van 20%. In waarde was de groei nog hoger; 25% naar een totaal van $734 miljoen. Een op de vijf flessen die in Californië wordt gemaakt, wordt buiten Amerika gedronken.
Europa is een belangrijke afzetmarkt voor de Californische wijnindustrie geworden. Twee derde van alle wijnexport, ongeveer 350 miljoen flessen, wordt over de Atlantische Oceaan verscheept. Volgens Paul Molleman van het California Wine Institute, een belangenvereniging van Californische wijnhuizen met Europees hoofdkantoor in Nederland, zijn de belangrijkste afzetmarkten Engeland, Duitsland, Zwitserland, Nederland, Denemarken, Frankrijk, België en Zweden.
In Nederland was Californië het snelstgroeiende nieuwe wereld wijnland. Volgens marktonderzoeker A.C. Nielsen kochten Nederlandse consumenten vorig jaar samen zo'n 5 miljoen flessen, 32% meer dan in het jaar ervoor.
In Amerika zelf ziet de wijnmarkt er ook goed uit. De V.S. zullen voor het einde van dit decennium de grootste wijnmarkt ter wereld zijn, nog voor Frankrijk en Italië. In totaal werden in 2004 ruim 3,3 miljard flessen wijn gedronken, een toename van 3% in vergelijking met 2003. Sinds de nu beroemde "Franse Paradox" uitzending in de "60 minutes" Tv-show in 1991, is de wijnmarkt in de VS met meer dan een miljard flessen toegenomen. Het "extreme value" segment, wijnen met een prijs tussen $1,99 en $2,99, is nog steeds belangrijk, maar de meeste groei is juist te zien in de categorie boven $11. Deze nam toe met 16% terwijl de wijnen onder $11 slechts 2% groei kenden. Wijnen gemaakt van Chardonnay, Cabernet Sauvignon, Merlot en Zinfandel druiven zijn nog steeds marktleider, maar de "hottest" wijnen in 2004 waren die gemaakt van Syrah en Pinot Gris/Grigio druiven.
De vraag naar Californische wijn zal naar verwachting in 2005 verder toenemen, volgens wijnindustrieanalist Jon Fredrikson: "Consumenten in Europa zullen blijven reageren op de beschikbaarheid van value brands en zullen tevens steeds bekender worden met de consistente kwaliteit en de "fruit-forward" stijl van de wijnen. En dat alles met een beetje hulp van de dollar natuurlijk.
Californië heeft momenteel zo'n 1200 wijnhuizen en is de op drie na grootste wijnproducent ter wereld.
Bron: wijninfo.nl