Nieuws
St. Emilion lanceert eerste merkwijn
De overkoepelende organisatie van wijnboeren in Saint Emilion (jaaromzet van de leden ruim 4 miljoen flessen per jaar) heeft een ambitieus plan ontwikkelt om de slechte gang van zaken in de verkopen van de ‘gewone’ Bordeauxwijnen het hoofd te bieden. De leden van deze Union de Producteurs de Saint Emilion (UDPSE) hebben 100 hectare van hun wijngaarden beplant met merlot-druiven. De wijngaarden en de druiven worden op een uniforme manier bewerkt. Het resultaat is een, zoals zij noemen, ‘een soepele wijn om van te genieten met vrienden’, die onder de gezamenlijke merknaam Emilio, in een moderne uitstraling, op de markt wordt gebracht.
Het resultaat van de nieuwe aanpak levert een trendy wijn op, die qua smaak het beste omschreven kan worden als een ‘wijn uit de nieuwe wereld met een Frans tintje’. De inmiddels op de markt gebrachte Emilio 2005 heeft een dieprode kleur, is vlezig met een rijk palet aan aroma’s. Lichte tonen van houtrijping onderscheiden deze Emilio van veel andere courante Bordeauxwijnen. De Emilio 2005 is direct op dronk en kan op tal van (eet)momenten worden ingezet. Opmerkelijke noviteit is ook, dat de Emilio van meet af aan eveneens in bag-in-box wordt verkocht. Op het etiket prijkt ook de naam van het druivenras: merlot. Daarmee speelt de Union in op het feit, dat steeds meer, vooral jonge, consumentenhun keuze laten afhangen van het druivenras(sen) waar de wijn van is gemaakt.
Bron: slijtersvakblad
Reacties