Na een succesvolle introductie door De Wijnpers van de GaultMillau restaurantgids in Nederland gaan de gids en zijn makers na drie jaar hun eigen weg. De Wijnpers hecht veel waarde aan een objectieve, kwalitatief hoogstaande gids, zoals deze er nu ligt. De afgelopen jaren hebben bewezen dat een gids in deze vorm een eigen plaats verdient in de Nederlandse culinaire wereld.
Bij GaultMillau Benelux leeft echter de behoefte aan een meer commerciële en populaire benadering. De wens van GaultMillau Benelux om deze commerciële weg te bewandelen is dan ook de achtergrond van het besluit niet door te gaan. GaultMillau Benelux zal binnenkort bekend maken met welke Nederlandse partner de nieuwe strategie gestalte zal krijgen. Verwacht kan worden dat de klassieke gids zal verdwijnen, en dat er zal worden gekozen voor een meer magazine-achtige opzet. Daarmee wordt voor de Nederlandse markt gebroken met de opzet van de gids, zoals die tot nu toe in alle landen waar hij op de markt is, bestaat.
De Wijnpers heeft altijd op het standpunt gestaan dat er eerst een kwalitatief goede gids moest staan en dat commercieel succes dan ook zou volgen. Juist de gids in zijn huidige vorm werd de laatste jaren erkend als een uitstekende gids, die op dat punt de concurrentie met elke andere gids aankon. De perspectieven om de gids op deze weg verder te ontwikkelen, waren wat ons betreft gunstig.